FYRVERKERI FOTOGRAFI+TIPS

Heisann dere og igjen så må jeg si godt nyttår til dere alle sammen, håper feiringen deres var like flott som min. Jeg hadde en kjempe fin kveld, med litt godt i glasset og flott fyverkeri show, jeg stod klar med kameraet og prøve mitt aller beste på å få tatt flotte bilder, har gjort et forsøk hver eneste år siden jeg fikk kameraet men dårlig vær har vært et hinder for å få tatt gode bilder, men i år var det bare vind og null nedbør så jeg fikk tatt en god del flotte bilder, og bildene skal dere selvfølgelig få se her.

Det var alle bildene mine, tok en del mer bilder men av alle jeg tok så mener jeg at disse er de beste. Er veldig fornøyd med resultatet og gleder meg til neste gang jeg skal ta bilder av fyrverkeri, håper dere liker bildene mine.

Nå er det gjerne et helt år til neste gang vi får muligheten til å ta bilder av fyrverkeri men jeg tenkte likevell at jeg skulle gi dere noen tips til hvordan dere kan få bedre bilder av fyrverkeri. Jeg som faktisk er veldig opptatt av fotografering har både lært en god del selv av å rett å slett utforske, men så har jeg en sånn snill storebror som har kjøpt fotografi bøker hvor alt sammen står lett og godt forklart, pluss at jeg søker en del på internett for å få flere tips til bedre bilder selv.

En god regel når det gjelder fotografi er at man er aldri utlært, du kan kanskje mange ting som jeg ikke kan, og jeg kan kanskje ting som du ikke kan, og da er det hyggelig å dele det med hverandre å heller lære bort å motta lærdom enn å dytte det til siden å tro at ditt tips trenger ikke jeg, for dette kan jeg. Jeg håper at disse få tipsene mine kan være med til å hjelpe deg også med å ta bedre fyrverkeri bilder.

1. Mitt første tips er at du burde finne en mørk plass med god oversikt, du trenger en mørk plass for at du skal ha lang lukkertid, jo mer lukkertid du har jo mer lys slippes til. Jeg kommer tilbake til lukkertid og innstillingene der senere.

2. BRUK STATIV. Det blir bare tull uten stativ, det kan jeg love deg. Tar du helt vanlige bilder hvor du ikke trenger lang lukkertid er det helt greit å holde kameraet i hånden men når vi brukker slike innstillinger som lang lukkertid må kameraet være helt 100% stille. Dersom kameraet selv eller objektivet du bruker har bildestabilisator slå den av. Det kan forårsake små bevegelser, og ødelegge bildet ditt.

Har du fjernutløser så er det veldig greit å bruke det, så slipper du når du skal trykke å ta bilde å forårsake bevegelser, har du ikke det, kan du sette kameraet på selvutløser.

3. BLITS. Kort sagt: slå den av.

4. Sett objektivet på manuell, fokus settes på uendelig, vri til max. Ikke bruk mange fokuspunkter, kameraet vil nok da fokusere på det nærmeste punktet.

5. Blenderåpning skal være så lav som mulig, helst blender F/8, jeg bruker F/3.5 siden det er så lavt jeg kan komme på mitt kamera. kan du komme lavere så bruk det.

6. Da er vi tilbake til LUKKERTID. Lukkertiden burde være så lang som mulig. Minumum 30 sekunder eksponering. Det beste er å sette det på BULB, speilet blir da værende åpent så lenge du holder knappen nede, når du slipper lukkes speilet. Ganske grei funksjon siden du selv kan bestemme hvor lenge eksponeringen skal vare.

Det er egentlig bare å prøve seg frem, jeg har kommet frem til at det er dette som funker best for mitt kamera, har dere andre tips så blir jeg veldig glad om dere deler dem med meg i kommentarfeltet under. Jeg beklager om jeg har forklart noe dårlig eller komplisert, men jeg tror det skal være ganske enkelt å skjønne hva jeg mener om alt her. Jeg er jo ingen proff fotograf men jeg har noen kunnskaper om foto og kamera da.

Det var alt for denne gangen, jeg skal prøve å skrive et nytt innlegg om ikke så alt for lenge, har noen bilder jeg har tenkt å legge ut til dere så de kommer vel om ikke så lenge. Ha en flott lørdag da dere, så ses vi snart igjen  ♥ 

Follow

Én kommentar

tante evy.

02.01.2016 kl.16:03

virkelig flotte bilder du har tatt.blir reint misunnelig.

Skriv en ny kommentar

Tone-Lise

Tone-Lise

21, Gildeskål

Hei, mitt navn er Tone-Lise, født 30.03.1994, oppvokst på gård og er vel det man kan kalle en ekte fjøsjente. Elsker å fotografere og å gå turer i skog og på fjellet, følg med på bloggen for flotte bilder og mye mer :)

fjosjenta